Titelkandidaten houden de stand in evenwicht

Op zaterdag 16 januari 2016 stond een belangrijke wedstrijd gepland in de 4e klasse C, Drachten/van der Wiel B3 en Wêz Handich/DOW B1 zouden uitmaken wie de eerste plaats in de competitie zou bemachtigen. Op 18:35 uur stond Drachten bovenaan met een punt en een wedstrijd meer dan de Rottevalle/Oostermeer-combinatie, die gelijk stonden met Oerterp/VKC B1. Het was dus ontzettend belangrijk om deze wedstrijd de volle twee punten te pakken.
Om 18:35 uur (een erg specifieke, maar vooral belabberde tijd om te korfballen) floot de scheidsrechter voor het begin van de wedstrijd in de SNIJ Noord Hal in Drachten. In een slechte openingsfase kon het eerste aanvalsvak het niet voor elkaar krijgen om de nul van het scorebord te halen. Het was dan ook de koploper die als eerste op papier kwam. Hierna kwamen de blauwhemden meer in hun spel; het stond al snel gelijk. De eerste helft was volgens het meegereisde publiek een genot om naar te kijken, vooral omdat het erg spannend was. De ruststand was 3-3.

In de rust vertelde trainer/coach Jan Zeinstra dat er iets meer strijd moest worden getoond, aanvallend zat alles nog niet helemaal snor. Die woorden leken goed aangekomen bij de uitspelende ploeg; al snel stond er 3-4 voorsprong op het scorebord door een schot dat wel wat weg had van een kanonskogel uit de handen van Moniek Heddema. In een nogal fysieke slotfase leek niemand echt meer de controle over de wedstrijd te hebben. Van het mooie spel van de eerste helft was niets meer te herkennen. Het sportieve was er op dit punt helaas ook wel wat vanaf. De wedstrijd eindigde in een gelijkspel: 5-5. Een ontzettend interessante wedstrijd om naar te kijken, waar het contrast in speelstijlen tussen de twee speelhelften uitermate groot was.

Door dit gelijkspel behoudt Drachten/van der Wiel de eerste plaats in de competitie. Volgende week komt Mid-Fryslân B2 uit Grou op bezoek in de Dúnoardhal in Houtigehage, tegen deze ploeg heeft WH/DOW nog iets recht te zetten.

Doelpunten: Mark van der Wijk (3), Moniek Heddema (2).