Terug of niet weg geweest?

Wat een vreemde titel voor een korfbalwedstrijd horen ik nu mensen denken! Het voorval ‘terug of niet weggeweest’ speelde zich af op zondag 6 september 2015 om 12.00 uur op de Burgerkamp, in Eastermar. De eerste thuiswedstrijd van DOW/Wêz Handich 3 werd hier gespeeld tegen het Oostwoldse team OWK 3.

De wedstrijd stond niet bol van de spanning maar wel van ervaring. Een ruwe schatting doet mij vermoeden dat er ongeveer 600 jaar korfbalervaring in en langs het veld stond. De uitslag viel in dit geval uit naar de makkelijkst scorende thuisploeg met de einduitslag 22-9. Na een 13-1 ruststand werden de heren en dames naar Oostwold terug naar huis gestuurd. Wellicht een iets geflatteerde uitslag, maar als de aanvalsmachine op een bepaald moment 1 op 1 draait kan een tegenstander dan ook niets anders doen dan verlangen naar de pauze. Deze verplichte onderbreking werd door OWK benut om van de schrik te herstellen. De aanvalsdrift van DOW/Wêz Handich was de tweede helft iets getemperd. Er werd toen om en om gescoord en de 70 minuten vol gespeeld.

Zeker nog wel noemenswaardig was de unieke wissel die plaats vond na 10 minuten spelen. De invalscheidsrechter Gooitzen Zuiderveld werd namelijk gewisseld! Niet omdat hij slecht floot, in tegendeel zelfs, maar de oorspronkelijk toegewezen scheidsrechter Johannes Terpstra had toen het veld in Eastermar gevonden, na eerst op het Hagehiem in Rottevalle te hebben gestaan. Ik denk dat ik namens OWK en DOW/Wêz Handich mag zeggen dat beide heren gezamenlijk een prima wedstrijd hebben gefloten.

Dan terug naar de titel “Terug of niet weg geweest”? Nadat ik vorig jaar had besloten, na 20 jaar mijn scheidsrechterscarrière te beëindigen, om vanaf dit seizoen officieel als trainer/coach van Hoogkerk A1 aan de slag te gaan. Ging kort voor de start van dit seizoen mijn telefoon en had ik Gooitzen Zuiderveld aan de lijn die met de deur in huis viel. Hij vroeg of ik DOW/Wêz Handich 3 er dit jaar bij zou willen coachen. Na ongeveer een gesprek van 5 minuten heb ik hierin toegezegd. Zo gezegd zo gedaan, stond ik vorige week in De Wijk (bij Roreko 2 – DOW/Wêz Handich 3) opnieuw weer langs de lijn. Deze keer is het een combi-baan samen met Hinke Sytske van Dijk die wegens een enigszins geplande blessure van 9 maanden (!) even niet kan korfballen, maar wel graag betrokken wilde blijven bij het team.

En eerlijk gezegd na een jaar afwezigheid voelde het dan ook niet als weggeweest, maar als terug op een vertrouwde plaats. Met een prettige combi-coach als Hinke Sytske en een ploeg spelers welke aan hebben gegeven de ambitie te hebben om elke wedstrijd te willen winnen, iets wat mij enorm aanspreekt. Het enige verschil met de vorige keer is dat ik nu een klein stukje verder moeten rijden vanuit Drachten naar het (natuurlijke) gras van Eastermar op sportpark Burgerkamp. Kortom mochten jullie ons eens aan het werk willen zien in of langs het veld dan kan en mag dat altijd. We vinden het meer dan leuk om publiek langs de lijn te hebben. Daarnaast smaakt de vers gezette koffie prima op de Burgerkamp dus ook dat mag geen belemmering zijn ;-).

Volgende week zondag staan we opgesteld om 13.00 uur in Leek tegen Rodenburg 3, wees welkom voor een leuke pot korfbal en veel plezier langs de lijn.

Groet, Henk-Sjoerd Westra.