Oerterp/VKC B1 vindt angstgegner in Wêz Handich/DOW B1

Het kon ook niet uitblijven, een seizoen zonder inhaalwedstrijd is geen normaal seizoen voor Wêz Handich/DOW B1. Misschien heeft Oerterp/VKC B1 er wel speciaal voor ons rekening mee gehouden. Er werd al snel geregeld dat de wedstrijd ingehaald zou worden op maandag 14 maart 2016 om 19:00 uur in Houtigehage.

Afijn, ten tijde van de vorige ontmoeting tussen beide ploegen was het de strijd om de koppositie. Eén van de twee ploegen is nog steeds bovenin te vinden, maar de Rottevalle/Oostermeer-combinatie was inmiddels afgezakt naar een derde plek en speelt nergens meer om. De gasten uit Ureterp en Siegerswoude waren al kampioen, maar hadden aan het begin van de wedstrijd nog even veel punten als Drachten/van der Wiel B3. In de vorige ontmoeting wist WH/DOW het verdedigend sterke Oerterp/VKC in de slotminuten te kloppen, dus het beloofde een spannende wedstrijd te worden.

Wedstrijdkorfbalscheidsrechter Ljibbe Veenstra was opgeroepen om het startsein te geven, het eerste aanvalsvak van de blauwhemden, bestaande uit Rienk Bergsma, Mark van der Wijk, Dieuwke Bosma en Hilde Scholte, zorgde binnen twintig seconden voor het eerste doelpunt. Het tweede aanvalsvak, Moniek Heddema (als heer), Janne de Jong (als heer), Nynke Bargerbos en Grytsje Antuma, had het echter lastig met de uitploeg. Zij scoorden in hun eerste twee aanvallen. Het eerste gaatje van twee doelpunten was ook voor de uitploeg, maar hierna zette Wêz Handich/DOW B1 even aan, ze kwamen snel langszij en Janne de Jong zette de ploeg op de eerste voorsprong sinds de openingstreffer.

In de rust gaven coaches Janna Bekkema en Anneke Tamsma veel tactische aanwijzingen en brachten ze Trynke de Vries in de ploeg voor de sterk spelende Grytsje Antuma. Eerstgenoemde speelster was na drie jaar maar weer eens meegevraagd i.v.m. de afwezigheid van Jorn Kloosterman en Rinskje de Boer. Het bleek een goede wissel te zijn, de invalster zette doormiddel van een doorloopbal uit de ruimte al snel een 5-3 voorsprong op het scorebord. Nu was het de beurt aan het andere vak om de genadeklap uit te delen; en zo gezegd, zo gedaan. Mark van der Wijk vergrootte de marge eerst naar drie door goed reboundwerk van Rienk Bergsma. Een paar minuten later versierde Dieuwke Bosma na een pass van Hilde Scholte een strafworp, welke koeltjes afgerond werd. Dit bleek uiteindelijk de winnende treffer te zijn. Oerterp/VKC had een sterke slotfase en kwam nog terug tot 7-6, doordat de goed fluitende scheidsrechter een strafworp gaf voor een overtreding.

Een goede afsluiter van wederom een erg wisselvallig seizoen, waarin er meer punten verspeeld werden tegen de lager geklasseerde teams dan tegen de top vier.

Doelpunten: Mark van der Wijk (5), Janne de Jong (1) en Trynke de Vries (1)
eindstand zaal competitie B1 zaal 2015-16
1 Drachten B3 12 18 8 2 2 107 63 +44