Inspiratieloos DOW/WH A1 pakt tweede nederlaag op rij

BURGUM – Afgelopen week speelden de combinatiejunioren uit Rottevalle en Eastermar zo ongeveer de slechtste wedstrijd van het seizoen. De vraag na de wedstrijd tegen Heerenveen A2 was welke van de twee nou daadwerkelijk slechter was. Er werd met 9-14 verloren van nummer vijf Heerenveen A2.

DOW/Wêz Handich A1 kampt al een aantal maanden met blessuregevallen en dat was zaterdag 28 januari niet anders is. Ineke Zandstra (rug), Nynke Bargerbos (heup) en Mark van der Wijk (enkel) namen allemaal plaats op de reservebank, naast hen zaten ook Moniek Heddema en Jurjen Rienk de Jong plaats aan de zijlijn van het veld. Het trainer/coach-duo Anna de Vries en Teun Zuiderveld stuurden dezelfde acht namen (in dezelfde opstelling) het veld in.

Aanval: Tjalling van der Heide, Henk van der Wijk, Emma van Holsteijn en Riekje Hamstra
Verdediging: Jorn Kloosterman, Jorian Kamp, Marije Nijboer en Anne Marie Benedictus

Na het startsignaal van scheidsrechter J. Kleinhuis begonnen de blauwhemden goed aan de wedstrijd, Emma zette d.m.v. een uitstartbal de eerste voorsprong op het scorebord. Helaas bleek dit ook het enige doelpunt voor DOW/WH te zijn in het eerste kwartier. Ondanks een goede verdediging schoot Heerenveen A2 met scherp en stond er al gauw 1-4 op het scorebord. Voor de pauze werd er iets teruggedaan door de herencombinatie Henk en Tjalling, maar de achterstand werd er niet minder op. 3-7 was de ruststand, een geïrriteerde stemming en inspiratieloos korfbal hadden de overhand tijdens de eerste dertig minuten van deze wedstrijd in de middenmoot van de tweede klasse B.

In de tweede helft leek de thuisploeg een wederopstanding te hebben, het scorend vermogen werd gevonden en door Marije en Henk (2x) stond er 6-8 op het scorebord. Als er nog punten zouden worden gehaald in deze wedstrijd, zou het nu moeten gebeuren. Maar de verdediging bezweek onder de aanvallende druk van Heerenveen en weer een doelpunt om de oren. Op een stand van 6-9 werd er dan ook gewisseld door de coaches van de combiploeg, nadat eerder Moniek het veld al had betreed, werd er nu gekozen voor de ervaring van Jurjen Rienk de Jong. Maar ook dit veranderde het spelbeeld niet. Met nog vijf minuten op de klok kan er dan nog enigszins een lichtpuntje worden genoemd, aangezien Mark zijn eerste speelminuten van het zaalseizoen kon maken na een blessure. Eindstand was 9-14 in het voordeel van de ploeg uit Heerenveen A2.

Doelpunten: Henk van der Wijk (5), Marije Nijboer (2), Tjalling van der Heide (1) en Emma van Holsteijn (1)