Een frisse voorbereiding

Zoals alle jaren is er tussen de zaal en het veld tijd voor voorbereiding. Zo ook voor het derde vlaggenschip. Nadat de zaal met promotie was afgesloten, kon de focus verlegt worden naar het veld. Daar moet nog wel het een en ander gebeuren. Er werd slechts 1 wedstrijd gewonnen. Een aantal wedstrijden werden nipt verloren. Het derde zal er toch nog een schepje boven op moeten doen om zich te kunnen handhaven in de reserve tweede klasse.
Om maximaal voorbereid te zijn, is de interne feestcommissie van het derde weer ingeschakeld. Het was weer tijd voor een ontspannen activiteit te beoefenen. Normaliter zou je denken aan een oefenwedstrijd, maar bij het derde doet men het net even anders… Zelfs zonder dat men het door had, werden er toch kleine wedstrijdjes onderling gehouden…

Gezien de winterperiode bekend staat om zijn gezellige momenten, had de feestcommissie daar haar inspiratie uit kunnen halen. Om het winterseizoen stiekem te verlengen werd er op een zonnige lente dag een datum geprikt en een bekende hal in Friesland gereserveerd. In het kader van hoe meer zielen, hoe meer vreugd werd ook de aanhang verwelkomt.
Op de bewuste zondagmiddag werd de klok van 13 uur de eerste auto gestart om de eerste deelnemers op te halen. Alle genodigden werden om 13:30 uur verwacht op het Pim Mulierlaan in Heerenveen. Nu zult u wel denken, die straat heb ik vaker gehoord. Dat kan kloppen, maar waarschijnlijk kent u de hal nog beter, juist…. Thialf zit daar gevestigd. Voor een aantal was het al enige tijd geleden dat zij voor het laatst op de schaatsen hebben gestaan. Maar niet voor iedereen, ervaren schaatsers zitten ook in ons midden.
Nadat iedereen de schaatsen onder had gebonden werd het ijs wat onwennig bezocht. Daar waar de een als een haas vandoor ging, voelde de ander zich als een vis op het droge. Al na een paar rondjes bleek al snel dat je het schaatsen niet snel verleerd. Men durfde steeds meer risico’s te nemen, de rondetijden werden steeds scherpen en een aantal waagden zich eraan om pirouetten te maken.
Er werd zelfs zo fanatiek geschaatst, dat er na zo’n 45 minuten al een dweilpauze ingelast diende te worden. Het ijs was dusdanig bewerkt door de scherpe ijzers en de grote strepen die gezet werden, dat men besloot de dweilmachine uit de schuur te halen en het ijs van een nieuwe laag te voorzien. Dit was voor de genodigden een goed moment om de koek en sopie tent op te zoeken. Met een grote mok vol warme chocolade melk met een romige topping van slagroom werden de eerste ervaringen uitgedeeld. Vol passie en vreugde werden de rondetijden en andere schaatskunsten besproken. Hoofdzakelijk kwam er iedere keer 1 iemand naar voren. Vol bewondering werd er gekeken hoe snel Pier Jan het schaatsen onder de knie had. Daar waar hij de eerste ronden met een rek de eerste streken op de baan zette, werd in de laatste ronden zelfs het baan record bijna door hem verbroken!
Maar nog voordat Sven Kramer jaloers kon worden op onze schaatstechnieken werden we van het ijs gehaald, de tijd was voorbij. Dit was niet de enige activiteit die de feestcommissie geregeld had, nee ook aan de hongerige buikjes was gedacht. De schaatsen werden weer verruilt voor schoenen en met nog de schaatstechnieken in de benen werd er een bezoek gedaan bij café De Buurman. In een speciaal gereserveerde ruimte werden we op ons wenken bediend door het vriendelijke personeel. Ook het eten was een aanrader! Om je vingers bij op te likken.
Na deze zeer geslaagde dag, kan wat ons betreft de competitie wel beginnen! De interne feestcommissie enorm bedankt voor deze dag! Verder willen we iedereen veel succes wensen met de competitie!