DOW/WH A2 wint tweemaal op rij

SF Deinum A1 – DOW/WH A2
Het is een zwaar korfbalseizoen geweest voor de A2 van Wêz Handich en DOW. Op het veld werd in zes wedstrijden geen enkel punt gepakt en er werd afgesloten met een doelsaldo van -62. En ook in de zaal kon de A2 geen potten breken in de eerste zeven wedstrijden. De goede looplijnen, sterk verzorgde rebound en het aantal schoten waar trainer/coach Wobbe van der Wijk bekend om staat waren allemaal wel aanwezig, het ontbrak alleen aan scorend vermogen bij de Rottevalle/Eastermar-combinatie. Iedereen wist dat er een keer zou worden gewonnen, de vraag was wannéér het eindelijk zou gebeuren. Het antwoord op die vraag was 4 februari 2017.

Op die datum werd er met een redelijk compleet team (acht spelers en één geblesseerde) afgereisd naar Menaldum om tegen SF Deinum A1 te spelen. De ontmoeting in Houtigehage werd nipt gewonnen door de geelzwarten (10-11), dus de A2 wist dat er vandaag wat te halen viel. Op het interessante tijdstip van 17:00 uur verzorgde scheidsrechter G. van der Meer het startsignaal. Tijdens de eerste aanval van Deinum werd de bekende zet-blok-snijd-omheen-doorloopbal voor het eerst succesvol uitgevoerd en zo keek DOW/WH al gauw tegen de eerste achterstand aan, maar via Fedde (kapitein van een zinkend schip) werd de stand gelijk getrokken. Grytsje Antuma had het vizier op scherp staan in de beginfase, zij schoot haar eerste twee afstanders in de korf. Dit zorgde voor een zeldzame 1-3 voorsprong voor de pompeblêden. De Deinum-doorloopbal® bleek lastig af te stoppen en werd nog tweemaal uitgevoerd door de tegenstanders van Rienk en Rick, waardoor de stand wederom gelijk was. Rienk Bergsma laat echter niet gauw over zich heen lopen en plofte van verre afstand de 3-4 in de korf. SF Deinum A1 wist nog één te keer te scoren voor rust en dat bepaalde de ruststand op 4-4.

Gedurende de tweede helft van de wedstrijd drukte de hekkensluiter voor het eerst goed door, het was niet de eerste keer dat er een goede eerste helft was gespeeld, maar wel de eerste dat er een goede tweede helft aan vast werd geplakt. Aanvallend stond vice-aanvoerster Moniek Heddema op, d.m.v. een strafworp, een uitstander en een slimme beweging maakte zij een hattrick in de tweede helft. Verdedigend voerde Wichard “droktemakker” Benedictus de druk op, hij behaalde een mooie streak van vier steals uit vier aanvallen. Op een stand van 6-8 beëindigde de prima leidende scheidsrechter de wedstrijd. De eerste punten waren binnen.

Doelpunten: Moniek (3), Grytsje (2), Rienk, Fedde en Mark (allen 1)

DOW/WH A2 – Pallas ’08 A1
Zeven dagen en een grote berg zelfvertrouwen later stond Pallas ’08 A1 op het programma, een bekende van zowel de A1 (beker) en de A2 (competitie). Om 13:00 uur startte de wedstrijd onder leiding van W. Lap. In een slappe beginfase kwamen de Leeuwarders op een minimale voorsprong, later zou blijken dat dit de enige voorsprong zou zijn voor de uitploeg, doelpunten van Jesse Visser, Grytsje Antuma en Rick Kootstra zorgden voor een 3-1 voorsprong. Dit was ook de ruststand, een mooie eerste helft met als enige smet een aantal gemiste doorloopballen en strafworpen.

De tweede helft begon zoals het eerste bedrijf werd beëindigd, met veel doelpunten. Moniek Heddema (altijd beter in de tweede helft) tekende voor de 4-1 na het verzilveren van een mooi klein kansje. Een zuiver schot van afstand uit de handen van Wichard Benedictus (opgedragen aan de afwezige aanvoerder Fedde) zorgde voor de 5-1. Grytsje Antuma verdubbelde haar totaal van de middag door een mooie onehander te maken, dit vergrootte de marge naar vijf (en tevens de grootste voorsprong van het seizoen). Dat aan al het mooie een einde komt, bleek vandaag maar weer, want de laatste vijftien minuten kon het offensieve tempo niet vastgehouden worden. Gelukkig was de overwinning toen al binnen, er werd gewonnen met 7-4.

Doelpunten: Grytsje (2), Moniek, Wichard, Rick, Jesse en Mark (allen 1)