DOW/Wêz Handich A1 komt tekort tegen de Pein A1

Het is een affiche waar je als toeschouwer nooit genoeg van krijgt, al zouden we dat best begrijpen door het aantal keer dat deze derby gespeeld wordt. Sinds eind augustus heeft De Pein A1 – DOW/WH A1 vijf keer op het programma gestaan. De ontmoeting op het Quick ’21-toernooi werd met 4-3 gewonnen, de eerste veldontmoeting met 8-14 verloren, de eerste zaalontmoeting met 17-7 verloren, de tweede zaalontmoeting met 11-8 en afgelopen zaterdag (15 april) stond de veldontmoeting in Opeinde op de planning. En dan tellen de wedstrijd tussen het PKKT-team (met vier van onze spelers) en de Pein A1 niet eens mee.

Er stond veel op het spel deze zaterdag, beide ploegen gingen gezamenlijk aan kop in de tweede klasse A en DOW/WH A1 had de week ervoor nog gewonnen van achtervolger Kinea A1. Wetende dat de Pein nog tegen die ploeg uit De Knipe zou moeten spelen, kon dit een eventuele genadeklap zijn voor de Peinders.

In het aanvalsvak startten aanvoerder Tjalling van der Heide, Mark van der Wijk, Anne Marie Benedictus en Marije Nijboer. De verdediging bestond uit Jorian Kamp, Henk van der Wijk, Emma van Holsteyn en Nynke Bargerbos. Riekje Hamstra en Teije Frits Benedictus (bedankt voor het reserve zitten) namen plaats op de bank naast het trainer/coach-duo Teun Zuiderveld en Anna de Vries. Jorn Kloosterman kampt nog altijd met een blessure en Ineke Zandstra geniet (hopelijk) nog steeds van haar stage.

Bij de opstelling van de bleken we op het verkeerde spoor gezet, captain Ruurd van de A2 nam namelijk alsnog plaats op de bank, ook al had hij nog zo gezegd dat hij zelf een belangrijke wedstrijd had. Het radioduo Arjen Biesma en Sietse Jeeninga werd ook niet gesignaleerd op Sportcomplex Douwekamp.

De geelhemden startten voortvarend aan de wedstrijd, doelpunten van Teije Blauw, Pieter Faber en Hidde Altena zetten de thuisploeg op een snelle 3-0 voorsprong. De uitploeg (in de nieuwe tenues) deed al gauw iets terug via Mark en Jorian. De thuisploeg liep door wederom twee herendoelpunten weer uit tot een gaatje van drie, maar de Rijschool Klaas Kloosterman-formatie vocht zich knap terug en het was een klassiek gevalletje van erop en erover; 5-6. Deze goede fase werd echter weer opgevolgd door een slechte fase waarin de Pein toch net voor de rust weer drie doelpunten op rij kon maken.

De tweede helft startte nog goed voor de Eastermar/Rottevalle-combinatie (afstander van Henk), maar hierna liepen de Peinders weer razendsnel uit. Op 11-7 leek het klaar voor de pompeblêden, het zag er niet uit alsof iemand op zou staan, maar niets bleek minder waar. Binnen drie minuten scoorde Emma twee uitstartballen en zo was het gaatje gereduceerd tot twee. In een zowel aanvallend als verdedigend sterke fase van DOW/WH zorgden Tjalling en Mark ervoor dat het weer gelijk werd. De Pein bleek in de eindfase toch nog sterker, een schot van afstand van Hidde Altena  en een doorloopbal van Patrick Huitema zetten de stand op 13-11. De 13-12 viel nog door de korf, maar de beslissende 14-12 van Teije Blauw bleek de genadeklap.

Doelpunten: Mark van der Wijk (4), Emma van Holsteyn, Jorian Kamp, Henk van der Wijk (allen 2), Tjalling van der Heide en Anne Marie Benedictus (beiden 1)