De cursus MVK-watte?

Bijna wekelijks wordt de DOW-mailbox gevuld met uitnodigingen voor workshops, bijeenkomsten, cursussen en vergaderingen van o.a. de bond en gemeentes. Zo ontvingen wij een paar maanden geleden ook een uitnodiging van SportFryslân voor de cursus Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd. In de uitnodiging werden meerdere positieve resultaten van de cursus beschreven, dit trok zeker onze aandacht.

Sinds jaar en dag mag het bestuur van DOW een beroep doen op vele enthousiaste vrijwilligers die graag hun steentje bijdragen voor de vereniging voor zeer uiteenlopende ‘werkzaamheden’ . Toch merkte het bestuur wel dat de huidige bestuursleden er mondjesmaat steeds meer taakjes bij hebben gekregen. Toen de uitnodiging voor de cursus Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd in de mailbox binnenkwam werd deze gelijk tijdens de eerstvolgende bestuursvergadering besproken.  Zou deze cursus ons kunnen helpen om meer mensen bereid te vinden DOW een handje te helpen? Na het lezen van de enthousiaste aanbevelingen van meerdere sportverenigingen uit de omgeving hebben wij ons hiervoor aangemeld. 3 bijeenkomsten in Drachten volgden. Na de eerste bijeenkomst, tevens een kennismaking met onze zeer zeer enthousiaste cursusleider, werden we gelijk aan het werk gezet. We moesten een overzicht maken van de huidige vrijwilligers, hun taken en de tijd die daaraan besteedt werden. Tevens moesten we voor onszelf een planning maken en inzichtelijk maken voor welke ‘vacatures’ wij vrijwilligers zoeken.  Ten slotte moesten we de huidige vrijwilligers van DOW op de hoogte brengen dat we met deze cursus waren gestart. Dit moest voor de 2e bijeenkomst klaar zijn. Poeh, een flink klusje maar een goed begin is het halve werk toch?  Aan de bak…..
Tijdens de 2e bijeenkomst moesten we gaan brainstormen over een campagne, want hoe gingen we dit aan onze leden en ouders van de leden bekendmaken? We hebben meerdere voorbeelden van andere sportverenigingen gezien en zijn hiermee aan de slag gegaan. Voor de 3e bijeenkomst hadden we hiervan een opzet gemaakt. De flyer was in wording. Tevens moesten we nog nadenken over een gadget (iets om uit te delen).
Tijdens de 3e bijeenkomst kregen we meer informatie over de belavond die gepland moest worden. Want dit was dé manier om alle leden en hun ouders persoonlijk te benaderen voor een taak binnen DOW. Dan kon toch niemand nee zeggen. Onze cursusleider werd tijdens elke bijeenkomst alleen maar enthousiaster, dit was dé sleutel tot succes en hij had nog geen enkele vereniging begeleid die het gestelde doel niet had behaald. Afijn, de belavond moest nog komen. Tijdens de 3e bijeenkomst hebben we een aantal rollenspellen gedaan om te oefenen met bellen. We hebben het elkaar flink lastig gemaakt door de meest onmogelijke antwoorden te geven om de meest simpele vragen. Maar we hebben hier weer van geleerd om niet voor andere te denken.  Na de 3e bijeenkomst hadden we ineens ook een briljant idee over een gadget. Een gummetje ingepakt, met een briefje: ‘een vrijwilliger vlak je niet uit’.  Er was nu geen ontkomen meer aan, iedereen die de afgelopen twee weken op het sportveld is geweest heeft wel zo’n gadget gekregen.
21 september hebben wij de proef op de som genomen en hebben we de belavond gehouden. Lutske Hoekstra en Christine Meijers hadden we bereid gevonden om ons te helpen en uiteindelijk hebben we (bijna) alle leden, dan wel hun ouders gesproken. Eerst om 18 uur even samen een hapje eten en dan aan de slag. Bellen, bellen, bellen! Mét succes!
En het resultaat mag er zijn: 27 nieuwe enthousiaste vrijwilligers. Wat een resultaat!! Dit hadden wij niet voormogelijk kunnen houden. Had die enthousiaste cursusleider toch gelijk :-)

We waren voor aanvang van de cursus ietwat sceptisch, maar het resultaat mag er zijn. We weten dat wij onze leden en hun ouders altijd kunnen benaderen voor wat dan ook, maar dit heeft toch wel onze verwachtingen overtroffen. Het bestuur gaat de komende weken aan de slag om een overzicht te maken van alle nieuwe vrijwilligers en zal de personen in kwestie tegen die tijd persoonlijk benaderen voor meer informatie.