**300**

De titel van dit verslag slaat niet op die ene film waarin een groep van 300 Spartanen in gevecht gaat met een Perzisch leger. Neen, dit verhaal gaat over een korfbalploeg met 10 krijgers die het zaalseizoen als primus hebben afgesloten.

Voor de mensen die ons op de voet hebben gevolgd is dit uiteraard oud nieuws, maar voor het handjevol personen die het niet hebben meegekregen: het 4e team van DOW/Wêz Handich is in de zaal ongeslagen kampioen geworden in de reserve vierde klasse.

Toen we in november 2017 aan onze opdracht begonnen hebben we onszelf een aantal doelen gesteld. Ten eerste wilden we uiteraard kampioen worden, ten tweede wilden we alles winnen en als laatste wilden we de grens van 300 doelpunten bereiken.

Het eerste doel werd relatief snel behaald nadat we drie wedstrijden voor het einde van de competitie al uit het zicht van de concurrentie waren verdwenen. Voor het bereiken van het tweede doel moesten we wachten tot de laatste wedstrijd van de competitie. Maar nu dat ook achter de rug is, kan ik u vertellen dat ook dat streven is gerealiseerd.

Blijft nog één voornemen over en dat is het maken van 300 doelpunten. Deze doelstelling bleek achteraf gezien het lastigst te behalen. Week na week werd de ploeg in de voorbespreking aan dit streven herinnerd en week na week werd geprobeerd zo rond de 20 doelpunten te maken. Dipjes van rond 11, 12 doelpunten werden gecompenseerd met piekjes van tegen de 30 doelpunten.

Al met al kwam het erop neer dat in de laatste wedstrijd tegen DIO minimaal 25 doelpunten gemaakt moest worden. Geen eenvoudige opgave, want DIO is op papier een lastige klant en de vorige wedstrijd in Oosterwolde werd moeizaam gewonnen.

Afgelopen zondag werd in Houtigehage begonnen aan de laatste zaalwedstrijd van het seizoen. Met Siska als vervangster van Bente begonnen we gemotiveerd aan onze laatste opdracht. De eerste helft had van alles wat. Het ging 10 minuten matig, het ging 10 minuten goed en het ging 10 minuten belabberd. Toen de scheidsrechter het rustsignaal liet horen hadden we ook 10 doelpunten gemaakt. Snelle rekenaars hebben al gezien dat de tweede helft dus 15 doelpunten moest opleveren om ook aan onze laatste doelstelling te voldoen. Op basis van het getoonde spel in de eerste helft voelden we wel aan dat het een hele opgave zou gaan worden.

Het vertoonde spel in de tweede helft werd echter beter en beter en vooral effectiever; er werd makkelijker gescoord. Met nog 5 minuten op de klok moesten we opeens nog maar 5 doelpunten maken om de 300 te behalen; 1 doelpunt per minuut werd er al geroepen.

Uiteindelijk hebben we tot de laatste 15 seconden van het zaalseizoen gewacht om het 300ste doelpunt te maken; onze doelpuntenmachine Jappie van de Berg nam deze zware taak voor zijn rekening. De wedstrijd werd overigens met 25-12 gewonnen.

Dit kampioenschap past goed in de lijst met mooie resultaten die de laatste jaren door dit team zijn behaald. Op het veld en in de zaal promotie naar de 2e klasse afgedwongen en nu als 4e team promotie naar de 3e klasse behaald!

Het behalen van al onze doelstellingen is achteraf onder het genot van een hapje en een drankje gevierd in een restaurant in Drachten