Earste punten foar It Tredde

De zaalcompetitie verloopt niet nog niet zoals gehoopt voor het derde team van Wêz Handich en DOW. Vooraf werd al voorzichtig gedacht aan promotie met het binnenhalen van Pieterroel Bouwmeester en het toch vrij aardige veldseizoen. Des te harder kwamen de nederlagen De Wâlden, Mid-Fryslân, Flamingo’s en De Parabool aan.

Op 6 januari van de nieuwe jaargang was de motivatie om er vol voor te gaan daarom hoog. Er werd gespeeld tegen De Granaet 3 en met Pier-Jan Boersma, Sido Boersma en Trynke de Vries in de gelederen in plaats van Geriena Bosma, Pieter Hoekstra en de eerder genoemde Pieterroel was er veel vertrouwen in eigen kunnen.

En al helemaal omdat Eastermar in de prijzen was gevallen in de postcodeloterij. Als dat al lukt, moet er ook gewonnen kunnen worden van het derde team van Dokkum, zou je denken.

Voorsprong in degradatieclash

De start van de wedstrijd was echter voor de thuisploeg. Het stond vrij snel 3-0, maar dat was geen reden voor ‘De Nieuwe Rijken 3’ om het kopje te laten hangen. Middels strak verdedigingswerk en een aanvalsvak met geldingsdrang kwamen de blauwhemden langszij tot 3-3. Het werd 4-3 en 4-4 (één van Pier-Jan vier treffers) voordat de gasten uitliepen naar 4-7 middels goals van Siska, Henk en Tjalling.

In de rust gaf coach Anna de Vries aan dat het goed ging en dat wij het aanvalsspel iets moesten verkleinen. Sido gaf ook nog een aantal strakke adviezen, waarmee de hekkensluiter van de klasse weer het veld inging.

Thuisploeg komt terug

Wij kwamen nog wel op 4-8, maar de thuisploeg was niet van plan het op te geven. De Dokkumers kwamen bij 7-9 terug tot twee en met een aantal spelers van De Granaet 1 en 2 in het veld kwamen zij terug tot 11-11. Ilse Reitsma maakte de zeer belangrijke 11-12, maar dit was nog niet het slotakkoord.

Het werd 12-12 en met inmiddels Pieter Veenstra en Ruth de Vries in de aanval was het natuurlijk zoeken naar de ‘Wedstrijdwinnaar van It Wytfean’ Pieter Veenstra. Evenals tegen Apollo 1 wist hij een invalbeurt te bekronen met de laatste treffer en zo de winst te verzekeren. Het was trouwens niet de eerste keer dat Pieter op de valreep toch de winst wist binnen te halen, maar vraag dat maar aan Pieter.

Het in 2018 ongeslagen derde pakte dus de eerste punten en heeft zodoende weer de aansluiting met de ploegen boven hen. Bedankt Sido, Pier-Jan, Trynke, Pieter en Ruth en de vele supporters die naar Dokkum zijn gekomen om de blauwhemden naar winst te schreeuw… adviseren.

Volgende week staat De Wâlden 5 op het programma. Eén van de ploegen waar wat tegen te halen valt voor het derde. De wedstrijd vindt zaterdag 13 januari plaats in de Dúnoardhal met een aanvangstijd rond de 18.00 uur.