Slag om de Leien met het vierde.

Zoals u weet ligt het sportveld van Eastermar tussen twee meren. De ene grenst aan Suameer/Bergum en het andere meer grenst met Opeinde en Rottevalle. Het eerst genoemde meer wordt aangeduid met Burgermeer en de andere

Slag om de Leijen

de Leien. De titel van dit verslag verraad al een klein beetje aan welke kant de thuisploeg de tegenpartij moet zoeken. Dan blijven er nog 2 opties over: Rottevalle of Opeinde. Gezien er al jaren een samenwerking met Rottevalle is, zullen zij compagnons vormen. Dan blijft er nog maar 1 mogelijkheid over, juist de geelhemden van Opeinde.

Daar waar het bij sommige teams binnen DOW/Wêz Handich een vaste tegenstander is, is het voor het vierde een redelijk onbekende tegenstander. Een aantal jaren hebben DOW/WH 4 en De Pein 2 elkaar kunnen ontlopen in de competitie, maar dit seizoen is de derby terug van weggeweest. Wel hebben beide teams jaren elkaars tactiek en kwaliteiten in de gaten kunnen houden. Tijdens het zaalseizoen kwamen de spelers van DOW/WH eerder naar de training om een oogje in het zijl te houden. Zodra DOW/WH daarna het trainingveld mochten benutten, bleven De Peiners tot het einde van de avond de trainingen bespioneren. Zelfs in het meest bespionerende geval heeft een DOW/WH’er met De Pein meegetraind!

Met alle benodigde informatie op zak kon de thuisploeg dan verzekerd aan de wedstrijd beginnen. NIet alleen uit de “inside information“ werd vertrouwen gehaald, ook uit de stand in de competitie. Daar waar DOW/WH lijstaanvoerder is, heeft De Pein het zwaar en staat puntloos onderaan. Toch is een derby compleet anders dan een normale competitiewedstrijd.

Het was te verwachten dat de gasten scherp zouden beginnen, toch was de thuisploeg die de eerste 0 van het scorebord wist te halen. Vrij eenvoudig wisten ze de score uit te breiden naar 5-0, waarna het eerste antwoord van De Pein gegeven kon worden. De Pein kwam beter in het spel en wist hun score te verdubbelen.

De thuisploeg bleef geduldig en dankzij goede combinaties en snel spel werden de aanvallen goed opgezet. Dankzij het goede spel kon de marge van 3 vergroot worden naar 9-3, met deze stand werd kleedkamers opgezocht.

Onder het genot van een bakje thee, een suikerklontje en wat praatjes worden de punten benoemd welke voor verbetering zijn. Ondanks een redelijke ruime marge van 6 doelpunten, is de wedstrijd nog niet gespeeld. En dat geldt al helemaal voor een derby! Met bemoedigde woorden en de tips opgenomen tussen de oren werd het speelveld van Eastermar weer betreden.

Dat de rust de geelhemden van De Pein goed had gedaan, bleek wel door de score bij het uitnemen van de bal. Wat er in de thee heeft gezeten is een raadsel, maar de scherpte bij DOW/WH was er niet. Er werd nog wel een antwoord gegeven op het doelpunt van De Pein, maar daarna ging het slechter bij de thuisploeg. De aanvallen gingen stroever, ballen werden vergooid en verkeerde keuzes genomen. De Pein probeerde hier van te profiteren, maar ook zij konden niet het maximale er uit halen. De verdediging kon de fouten redelijk herstellen, waardoor de schade beperkt kon blijven. Het maximale wat De Pein er uit kon halen was een tussenstand van 10-6. Dit schudde de thuisploeg wakker. De DOW/WH’ers kregen de wind weer onder de zeilen en wisten maar liefst hun score te verdubbelen! De Pein bleef wel proberen, maar iedere aanval eindigde zonder resultaat. Kansen waren er wel, maar waarschijnlijk is de thee wat later aangeslagen bij de gasten. Toch waren het de gasten die de laatste score wisten te noteren, eindstand 20-7.

De derby kon geen echte wedstrijdspanning met zich meebrengen. Het verschil is te groot tussen beide teams. Dankzij de winst blijft het vierde koploper in de 4de klasse. Een week later staat de nr 7 van de ranglijst op het programma. Dan zullen de combi-spelers de grens over moeten, er wordt gespeeld in Winschoten om 11:00 uur. Ook dan bent u weer van harte welkom!