AVO A3 -Wêz Handich/DOW A1

In de behoorlijk stinkende AVO-hal in Assen speelden een wedstrijd om des keizers baard. De combinatieploeg kan niet meer kampioen worden en de fusieploeg kan niet meer laatst worden.

In het aanvalsvak begonnen Henk van der Wijk, de zeer gefocuste Tjalling van der Heide, Marije Nijboer en Anne Marie Benedictus. Het vak draaide de eerste vijftien minuten, zoals u van ons gewend bent, voor geen meter. AVO kwam dan ook op een 1-0 voorsprong, maar Henk maakte er 1-1 van. In de verdediging liep het niet veel beter, want AVO wist van afstand weer een voorsprong op het bord te krijgen. Het tweede aanvalsvak was nog wat teleurgesteld dat coach Anna de Vries hen niet in de aanval liet beginnen en liet er dan ook geen gras over groeien; de van een enkelblessure herstelde Mark van der Wijk scoorde van afstand: 2-2.

Het eerste aanvalsvak was dan ook eindelijk wakker en maakte er 2-4 van middels een afstandsschot van Marije Nijboer en een – door Tjalling versierde – strafworp van Henk van der Wijk. Het vak van Jorian Kamp, Emma van Holsteijn, Ineke Zandstra en de al genoemde Mark van der Wijk wist er 2-6 van te maken door afstandstreffers van de laatstgenoemde en creëerde zo een gaatje waar AVO het lastig mee ging hebben om weer terug te komen. Echter: in de thuiswedstrijd lukte dat ASKO-VDW/OLS wel en ging het uiteindelijk met één punt terug naar Assen.

Marije Nijboer wist, na een afstandsschot van de Assenaren, het gaatje van afstand weer op vier te brengen, waardoor er werd gerust met een 3-7 voorsprong. Door een korte toiletpauze heeft de verslagschrijver niet de hele wedstrijdbespreking kunnen horen, maar ik verwacht dat het ‘wel goed was’, dat wij ‘zo moeten doorgaan’ en dat Mark van der Wijk werd vervangen door Jorn Kloosterman.

AVO kwam met goede voornemens uit de kleedkamers en scoorde de 4-7 uit een uitstartbal. Emma van Holsteijn bracht het gaatje weer op vier middels een afstandsschot. Henk van der Wijk volgde dat voorbeeld na een prachtige aanval die werd opgezet door Henk zelf. Hij passte de bal behind-the-back naar Marije, haar schot werd gevangen door Tjalling. Hij schonk de bal aan Henk en Henk wist van afstand de 4-9 te scoren. AVO gaf nog niet op en scoorde via de dames de 5-9 en dat gaf Jor(ia)n-duo het sein om de duivels te ontbinden. In rap tempo werd de laatste hoop van AVO verwijderd: 5-11. Op deze stand was er nog het moment van afscheid voor Ineke Zandstra, die een veelbesproken transfer maakt naar Pegasus in Duitsland. Riekje Hamstra maakte haar entree. Daarna geloofden beide ploegen het wel en scoorden beide nog tweemaal (Riekje en Emma): een terechte 7-13 overwinning.

Doelpunten: Mark (3), Henk (3), Marije (2), Emma (2), Jorian (1), Jorn (1) en Riekje (1).

Na deze zege bleef een groot deel van de selectie in de AVO-hal om OKO/BIES A1 aan het werk te zien, met Anne Zuiderveld in de gelederen. Maar dat leverde helaas niet de gewenste twee punten op voor de Opendenaren, de eindstand werd 23-24 voor AVO A1.

Pas op 4 maart mag de A1 weer een korfbalwedstrijd aanvangen in competitieverband. Als een van de verslaglezers een mooie oefenwedstrijd weet voor de A-junioren, kunt u zich melden bij Teun Zuiderveld, Anna de Vries of de familie Van der Wijk!