Routine vs routiniers

Helaas komt er aan ieder seizoen een eind, zo ook voor de spelers en coaches/verzorgers van DOW/WH 3. De laatste wedstrijd werd gespeeld op de grasvelden van Eastermar. Ook de weergoden hadden het weer goed met ons voor, grotendeels zonnig weer en een lekker afkoelend briesje. Tegenstander voor vandaag is het redelijk bekende Heerenveen 4.

Met een gemiddelde leeftijd van zo’n 32 tot 35 jaar en met minimaal 18 jaar ervaring op hoog niveau, zou dit wel een lastige tegenstander worden. Ook gezien de eerste ontmoeting (uitslag 12-13) wisten we dat een spannende wedstrijd zou kunnen worden. Daarbij is ons gemiddelde zo rond de 25 jaar en zo’n 8 jaar ervaring op ditzelfde of ietsjes hoger niveau..
Na het wel bekende bakje koffie/thee werd het tijd voor de bespreking, om vervolgens daarna te beginnen aan de wedstrijd. Echter begon de bespreking iets anders dan we gewent waren, deze werd gehouden door een speelster van Heerenveen! Met de korte woorden, ga er voor en geniet verliet ze de spreekkamer om zichzelf voor te bereiden op de strijd. Henk Sjoerd nam het stokje van haar over om toch nog wat dieper op de voorbereiding in te gaan.
Het goede voorbeeld om te winnen werd gegeven door het zesde, zij wisten overtuigend te winnen en daardoor kampioen te worden. Een goed voorbeeld doet goed volgen zou men zeggen. Ook stond er voor het derde nog veel te behalen. Bij winst of gelijkspel eindigden wij als tweede, oftewel reserve kampioen (gezien Rodenburg 3 veel te sterk is voor deze competitie, rekenen we die maar niet mee). Zelfs bij winst kon er nog promotie naar de tweede klasse worden afgedwongen. Voor Heerenveen stond er weinig op het spel, zij konden hoogstens een gedeeld tweede plaats halen.
Om 12:00 uur stipt klonk het eerste fluitsignaal en werd de wedstrijd gestart. Ondanks het warme en vooral benauwde weer lag het tempo aan beide kanten erg hoog. Ondanks dat er voor Heerenveen bijna niets meer op het spel stond, gaven zij zich niet gewonnen. Er moest voor elke meter hard gewerkt worden. Het was dan ook Heerenveen die de score opende. Dit zette het combiteam op scherp en trok de stand weer gelijk. Iedere keer was Heerenveen de gelukkige om als eerste te scoren, waardoor DOW/WH in de achtervolging moest. Maar bij een stand van 4-5 stokte de aanvallen van Heerenveen, waardoor de thuisploeg meer tijd kreeg om aan te vallen. De Eastermarders/Rottevalsters wisten hier duidelijk van te profiteren en scoorden 4 maal op rij. Er was een gaatje geslagen en dat gaf eventjes rust. Heerenveen liet het er niet bij zitten en probeerde in de achtervolging te komen. Dit lukte redelijk, maar na ieder doelpunt van Heerenveen, was het ook weer raak voor de thuisploeg.
Bij een ruststand van 11-8 werd de kleedkamers opgezocht. Een aantal spelers waren dan ook echt wel toe aan een moment van rust. De zogeheten tomaten werden even afgekoeld, zodat die na de rust weer “fris” aan de wedstrijd konden beginnen. De dame van Heerenveen durfde het ditmaal niet aan om met de bespreking te beginnen, waarschijnlijk hadden ze zelf een peptalk nodig…
Ook de sportief leidende scheidsrechter was weer op adem gekomen en zo werd de tweede helft gestart. De wind was wat meer gaan aanhalen, waardoor het (gelukkig) iets frisser werd. Dit deed DOW/WH goed en wist gelijk in de eerste aanval te scoren. Daarna was het weer de beurt aan Heerenveen om aansluiting te zoeken. Ondanks de marge van 3 a 4 doelpunten bleef het een spannende wedstrijd. Bij een stand van 15-12 begon de motor van de thuisploeg wat te stagneren, waardoor Heerenveen de kans zag weer in te lopen. Zo gezegd, zo gedaan. Ze wisten zelfs 4 maal achter elkaar te scoren. Oei! Met nog zo’n 10 minuten te spelen en een doelpunt achter kon winst nog wel eens moeilijk worden.
Ondanks de achterstand werd er geduldig gezocht naar de juiste kans en dit resulteerde in een doelpunt, de stand was weer gelijk. Voor zowel de spelers als voor het publiek was de spanning om te snijden. Door de adrenaline van deze gelijkmaker, kreeg de thuisploeg een boost en wist de draad weer op te pakken. Er werd hard en toch sportief gestreden om de laatste punten van het seizoen. Ook werd een wissel toegepast en dit had vrijwel direct effect. Het aanvalsvak wist daardoor twee maal achter elkaar te scoren. In de laatste minuten wist Heerenveen nog een maal te scoren, waardoor de spanning helemaal terug was. De jonge routiniers van DOW/WH wisten de laatste minuut professioneel uit te spelen, waardoor de winst binnen gehaald werd. Dankzij de eindstand van 18-17 is het reserve kampioenschap en dus promotie binnen gehaald!!
Dit moest uiteraard gevierd worden! Door een aantal spelers van Wêz Handich en DOW waren al een aantal voorbereidingen getroffen. Alle seniorenploegen verzamelden zich in Eastermar, waar met een barbecue, live muziek en vooral heel veel gezelligheid het seizoen is afgesloten! Ook werden de coaches Ger Jan Gorter (selectie) en Henk Sjoerd bedankt voor hun inzet voor dit seizoen en veel succes gewenst voor in de toekomst.
Namens de ploeg willen wij ook iedereen hartelijk danken voor het aanmoedigen, meespelen, coachen en in wat voor betrekking dan ook! Speciale dank en succes wensen wij aan Henk Sjoerd, hij gaat aankomend seizoen de selectie van DWA onder zijn hoede nemen. Gezien zijn successen bij DOW/WH zal het bij het Groningse DWA wel goed komen! Kleine tip vanuit het derde, neem je hoge hoed mee!
Verder wensen we iedereen een goede vakantie toe!