De 8 cilinder eindelijk weer aan de loop

2012-Bentley-Continental-GT-V8-10In de korfbalsport worden spelers regelmatig vergeleken met motoren en andere machines. Veel bekende uitspraken zijn “de diesel moest op gang komen” en “het loopt als een geoliede machine”. Misschien heeft u uit de vorige wedstrijdverslagen al opgemaakt dat de geoliede machine van WH/DOW 3 een verkeerde brandstof heeft getankt, waardoor het niet zo loopt zoals het hoort. Om in de termen te blijven schrijven, de machine loopt op 3 poten.
Dat de machine op 3 poten liep, werd wel duidelijk in de wedstrijd tegen OWK. Uit de vorige ontmoeting werd nog nipt een punt gesleept, maar dit keer helaas geen enkel. Alle 8 cilinders waren losgekoppeld en ieder probeerde de machine zelf aan de praat te krijgen. Echter is in het verleden wel gebleken dat er met samenwerken meer resultaat wordt behaald.
Om weer terug te komen in korfbaltermen, het spel moest beter en nog punten binnen halen, want veilig waren ze nog niet. Dit feitje was voor de meesten toch even schrikken. Dat degraderen buiten de opties van de ploeg viel was wel duidelijk. In de voorbespreking werd duidelijk gemaakt dat er nog om gespeeld moest gaan worden.
Na redelijk lange warming up en inschieten werd de wedstrijd gestart om 13:00. Het eerste schot van VZK belande in de handen van WH/DOW waarna de uitploeg een poging mocht wagen. Dit resulteerde gelijk in een doelpunt. Na 3 matige wedstrijden werd er dan eindelijk weer eens scherp gestart. Tot aan de 4-4 kon VZK nog bijblijven, maar daarna werd een gaatje geslagen van 3. De doelpunten waren redelijk schaars in de eerste helft, wat resulteerde in een ruststand van 8-5.
Wat er in een week tijd gebeurd is, kan niemand verklaren. Het lijkt er op dat het team voor een onderhoudsbeurtje is geweest en alle cilinders weer op elkaar zijn afgestemd. In de rust werd genoten van de juiste brandstof, waardoor ook de tweede helft geolied verder kon draaien. VZK probeerde aansluiting te vinden, maar zonder resultaat. De wedstrijd was gespeeld en de formatie uit Rottevalle en Eastermar was de sterkere uit de strijd. Bij een stand 8-17 werd er voor het laatst op de fluit geblazen en werden de handen geschut.
De winst werd behaald doordat alle 8 cilinders elkaar wisten te vinden en daardoor samen een goed spel neer konden zetten. Het gaspedaal (coach), koppeling (wisselspelers) en rem hoefden niet in te grijpen. Zo nu en dan werd er wel een beetje extra gas gegeven, maar dat hoort bij de taak van het gaspedaal. Wie deze finetuning op zijn geweten heeft, weet niemand, maar ik raad iedereen aan om naar die garage te gaan!