Voorprogramma van een kampioenswedstrijd

Na een weekje rust mocht het derde van DOW/Wêz Handich aantreden tegen OKO/BIES uit Opende. De vorige wedstrijd werd beslist in het voordeel van DOW/WH, met een redelijk kleine marge. Echter zou deze wedstrijd toch meer spanning met zich mee moeten brengen. Na deze wedstrijd krijgt de hoofdmacht van OKO de mogelijkheid om al kampioen te worden, door hun directe concurrent uit te schakelen. Gezien wij in het voorprogramma staan van deze wedstrijd, konden we er vanuit gaan dat OKO zeer gedreven zou gaan spelen en er op gebrand is om te winnen.

Zoals bij elke wedstrijd wordt er door het combinatieteam genoten van een bakje koffie/thee. Dit bakje werd beetje speciaal gemaakt met een cadeautje voor de kersverse ouders Jouke en Hinke-Sytske. Er werd veel gesproken en vooral gelachen. De formatie oogde daardoor relaxed en zo werden ook de kleedkamers opgezocht. In de voorbespreking werd iedereen op scherp gezet door het vorige treffen tussen deze beide ploegen naar boven te halen. Er werd toen scherp begonnen, maar daarna kwam een inzinking, waardoor OKO weer in het spel kon komen. Hier moest dit keer voor gewaakt worden.
Om 13:00 uur werd er door de scheidsrechter voor het eerst gefloten. Redelijk snel na dit fluitsignaal kon de verdediging de bal onderscheppen, zodat de eerste aanval opgezet kon worden. Helaas zonder succes, ook de eerste aanval leverde de bal vrij snel weer in. Voordat het eerste doelpunt op het scorebord genoteerd werd, had de klok al meer dan 7 minuten voorbij laten gaan. Aan beide kanten waren de kansen wel om de score te openen, maar OKO was de gelukkige. Al vrij snel wist DOW/WH dan ook het gat van de korf te vinden en kon zo de stand weer gelijk trekken. Tot aan de 3-3 bleef de stand gelijk opgaan, daarna kon DOW/WH voor het eerst een voorsprong noteren. Na zo’n 20 minuten te hebben gespeeld zagen we helaas Vincent uitvallen en kon niet verder. Ondanks deze tegenvaller bleef het combiteam doorknokken naar meer doelpunten. Dat doelpunten deze wedstrijd schaars waren, was wel duidelijk. Er werd dan ook gerust met een magere stand van 5-6, wel in het voordeel van de Friezen.
De tweede helft moest anders, dat was wel duidelijk. Het spel moest effectiever en het tempo omhoog. Het leek net of de spelers 10 kilo extra mee sjouwden, of was het de spanning van de kampioenswedstrijd.. Wie zal het zeggen?
De tweede helft werd dan ook scherper gestart dan de eerste. Er werd direct 2x gescoord en zo werd een gat geslagen van 3 doelpunten. Er had zelfs een gat van 4 kunnen komen, maar helaas een strafworp werd gemist. Dit kantelde de wedstrijd. De gemiste strafworp werd onderschept door OKO en zij scoorden direct. DOW/WH had het zwaar, kansen waren er wel, maar doelpunten bleven schaars. Op de andere kant werd wel gescoord, waardoor ze zelfs langszij konden komen. De spanning was om te snijden, de wedstrijd kon beide kanten uitgaan. Toch waren de Friezen in deze slotfase iets slimmer en wisten zo een kleinkansje en strafworp te benutten. Met nog een paar minuten te spelen moest OKO alles uit de kast halen om zo nog een punt (of twee) te kunnen bemachtigen. Ondanks dat OKO nog een keer wist te scoren, konden de Friezen de wedstrijd uitspelen en daardoor de winst pakken. Het waren 2 zwaar bevochten punten, maar ze tellen.
Ook de hoofdmacht van OKO wist een spannende wedstrijd neer te zetten, zij wisten in de slotminuut te winnen (18-17) van hun directe concurrent en zijn vrijwel zeker van kampioenschap. Alvast gefeliciteerd! Verder willen we Vincent veel beterschap toewensen en hopen op een spoedig herstel!