Wêz Handich/DOW moeizaam voorbij WSS

Op zondag 13 december 2015 moest Wêz Handich/DOW aantreden tegen WSS 1 uit Oude Pekela. Bij winst zou Wêz Handich/DOW twee punten afstand kunnen nemen van de nummer twee, Quick ’21, dat gisteren de punten liet liggen en tegen een zuur verlies aanliep. Op papier leek het vooraf misschien een uitgemaakte zaak. Maar dat theorie en praktijk wel eens willen verschillen bleek maar weer eens;

WSS gaf zich absoluut niet zomaar gewoon en gaf goed partij.
Wêz Handich/DOW verdedigt een aanval van WSS in de eerste helftaPICTURESPOT_00373904
foto Jacob Heres – korfbalfoto.nl © 2015

Om 14:45 uur klonk het fluitsignaal van scheidsrechter De Vries in sporthal De Wenakker. Met de wetenschap dat WSS het voornamelijk moest hebben van haar getruukte ballen, werd Wêz Handich/DOW in de eerste aanval toch nog bruut wakker geschud door een fraaie doorbraak van WSS, die gelukkig voor de Friezen niet tot een doelpunt leidde. Geheel bij haar positieven was het vervolgens Wêz Handich/DOW dat de 0-1 wist te maken middels een afstandschot. WSS bleef echter niet achter, want in de daarop volgende aanval liet men al de 1-1 aantekenen.

Na 5 minuten gespeeld te hebben stond het 3 tegen 3. In deze fase nam Wêz Handich/DOW echter het initiatief en wist in vier minuten uit te lopen naar een 3-7 voorsprong. Even leek de wedstrijd gespeeld maar helaas verzuimde Wêz Handich/DOW de wedstrijd naar haar hand te zetten. Hierdoor kon WSS bij het ingaan van de rust de stand weer gelijk trekken (11-11).

Na rust was het Wêz Handich/DOW dat scherp uit de kleedkamer kwam. De “Bouwbedrijf Postma”-formatie wist tweemaal achter elkaar de korf te vinden. Toch bleek WSS in staat aansluiting te houden. Met nog een kwartier op de klok gaf het scorebord een stand van 14-15 aan. Dit was mede het gevolg van een periode waarin de afronding te wensen over liet aan de zijde van Wêz Handich/DOW. In de 10 minuten die hierop volgden kreeg ook WSS te maken met zwakke afrondingen. Aan de zijde van Wêz Handich/DOW werden aanvallen inmiddels weer beter benut, waardoor de stand met nog 8 minuten op de klok naar 17-20 werd opgetrokken. Dit gaf een stuk rust in de aanvallen van de Friezen waardoor deze vrijwel iedere volgende aanval uit wisten te lopen op haar opponent. Uiteindelijk klonk het fluitsignaal bij 20-25 in het voordeel van de gasten.

Met deze overwinning heeft Wêz Handich/DOW goede zaken gedaan. Door de afgelasting van de wedstrijd tegen hekkensluiter Vitesse (Beilen) staat Wêz Handich/DOW met één wedstrijd minder te hebben gespeeld op een eerste plaats in poule 2A met 2 punten voorsprong op de nummer 2. Op zaterdag 19 december komt die nummer twee (Quick’21) om 19:10 uur op bezoek in de Dunoardhal in Houtigehage.